Autobedrijf van de Voort Brugstraat 28
(industrie terrein 't Vaartje)
5712 AZ Someren-Eind
Tel. 0493 - 492630
Mob. 06 - 53 789 716
Fax. 0493-490295
Email: info@voortautos.nl

Informatie

Hieronder vind u aanvullende informatie over onderdelen van de inhoud van voortautos.nl
 

Auto

Een auto of automobiel (van Grieks auto- ("zelf") en Latijn mobile ("bewegend") is een zelfstandig voortbewegend rijtuig om mensen, voorwerpen en/of dieren te verplaatsen.

Voor de aandrijving worden hoofdzakelijk verbrandingsmotoren toegepast. Alternatieve aandrijvingen zijn de hybride aandrijving, en de elektrische aandrijving met accu’s of een brandstofcel als energiebron.

In de loop der jaren zijn er talloze automerken en nog meer modellen op de markt verschenen. Door de hoeveelheid auto’s, en het intensief gebruik daarvan, doen er zich files voor, voornamelijk bij zogenoemde knooppunten.

In Nederland dienen motorvoertuigen regelmatig een Algemene Periodieke Keuring te ondergaan om aan het verkeer te mogen deelnemen, in andere landen zijn soortgelijke keuringen, zoals de Belgische Automobielinspectie, de Engelse MOT, de Ierse NCT en de Duitse HU.

Daar de auto ontwikkeld is uit o.a. het rijtuig, werden vroeger de carrosserieën van auto's gemaakt van hout, leder en riet (voor zover bekend alleen de Hanomag 2/10 PS, ook wel Kommissbrot genoemd, de Beacon en de Bisacar), tegenwoordig wordt meestal metaal of kunststof gekozen. Een personenauto heeft meestal vier, soms drie of zes, eventueel acht, wielen die (tegenwoordig) voorzien zijn van radiaal luchtbanden. Zijn er meer wielen, dan spreekt men van een vrachtauto.
 

Geschiedenis

Zie Geschiedenis van de auto voor het hoofdartikel over dit onderwerp. 

Het woord automobiel is een Frans leenwoord en komt van automobile. Dit komt weer uit het Grieks en Latijn. Het eerste, auto komt van het Grieks en betekent zelf. Het tweede mobile komt van het Latijnse movere en betekent bewegen. De automobiel zoals wij hem nu kennen ontstond geleidelijk uit de rijtuigen die getrokken werden door paarden en de fiets en de zogenaamde Ottomotor.

De allereerste voorloper van de auto's waren wellicht de zeilwagens, die in de 18e eeuw in Europa onder gunstige omstandigheden reeds een zeer behoorlijke snelheid konden bereiken. Er zijn zelfs bronnen, die aangeven dat er onder de Egyptische farao Amenemhat III, in het tweede millennium vóór Christus, al zeilwagens bestonden. 
 
Stoomvoertuig van Cugnot uit 1771, Musée des Arts et Métiers, ParijsVoordat de moderne verbrandingsmotor werd toegepast, gebruikte men eerst nog stoommachines. Eén van de bekendste ontwerpers van de stoomauto is Nicolas Joseph Cugnot (1725-1804). Deze officier gebruikte zijn stoomauto (1765) voor opdrachten binnen het leger. Ook Gurney ontwierp een stoomauto in 1832 voor de verbinding tussen Gloucester en Cheltenham in Engeland. De gangbare snelheid was toen ongeveer 25 kilometer per uur. Eenzelfde ontwikkeling was te zien in Nederland waar Sibrandus Stratingh uit Groningen in 1834 een (succesvol) experiment deed met een stoomauto. Tot aan de uitvinding van de verbrandingsmotor ontwikkelde de stoomauto zich geleidelijk, maar hij kon niet op tegen de verbrandingsmotor. De voordelen van deze motor waren voornamelijk een veel lager gewicht en minder brandstofverbruik voor meer vermogen. Hiermee was de opmars van dit type motor niet meer te stuiten. 
François Isaac de Rivaz, een Zwitserse uitvinder, ontwierp de eerste verbrandingsmotor met waterstofgas als brandstof in 1806. In 1862 bouwde Etienne Lenoir zijn eerste auto de hippomobile met een verbrandingsmotor op waterstofgas. Pas toen de Duitser Nikolaus Otto in 1878 verbeteringen aanbracht werd de gasmotor van Lenoir een commercieel succes. De finishing touch werd geleverd door Gottlieb Daimler met zijn patent op de eerste succesvolle hogesnelheidsverbrandingsmotor (1885). De grootste verbeteringen aan de zware oliemotor zijn gedaan door Rudolf Diesel uit Duitsland, die zijn eerste patenten nam in 1892. Tegen het einde van de negentiende eeuw was de verbrandingsmotor de grote concurrent van de stoommachine in industrie en transport. 
 
De eerste auto met een benzinemotor werd door Benz ontwikkeld in 1885Carl Benz bouwde in 1885 de (driewiel-)auto uitgerust met een benzinemotor. Dit voertuig was de start voor de ontwikkeling en doorbraak van dit type verbrandingsmotoren. 
De eerste in België gebouwde auto was de Vincke (1894) en de eerste in Nederland gebouwde auto de Eysink (1897). Welk merk auto de eerste personenauto in Nederland was is niet bekend, maar wel bekend is dat de industrieel Jos Bogaers de auto had gekocht en op 17 december 1895 zou hebben bereden.
 

Typen auto's

Er zijn verschillende typen auto's. Behalve vrachtauto's, bestelauto's, camper's en bussen zijn er verschillen in de personenauto's. van de voort autos kan vrijwel alle soorten auto's leveren, geef ons de zoekopdracht.
en wij vinden voor u de auto die u zoekt.

Sedan; een auto met een apart compartiment voor bagage, motor en inzittenden en 2 of 4 deuren. 
Hatchback; een auto waarbij het bestuurdersgedeelte via de bagageruimte/kofferbak bereikt kan worden. De bagageruimte is dan ook geen afzonderlijk afgesloten kofferruimte. Ook wel aangeduid als 3 of 5 deurs. 
Stationwagon; een auto die wat grootte betreft vaak evenlang als de sedanuitvoering is en wat vorm betreft een verlengde hatchback. 
Terreinauto; een auto die door middel van vierwielaandrijving, sperdifferentieel alswel hoge en lage gearing geschikt is om off-road te rijden. 
SUV; ook wel sports utility vehicle: een terreinauto waarbij rijeigenschappen en comfort zijn geoptimaliseerd voor gebruik op het asfalt. 
MPV; ook wel Multi-Purpose Vehicle: een auto geschikt voor meerdere personen en doeleinden. Bagage wordt in het gedeelte van de inzittenden geplaatst. 
Coupé; een (meestal op een sedan gebaseerde sportieve) uitvoering van een auto, met een daklijn die achter de voorstoelen begint af te lopen richting kofferbak. 
Cabriolet; een auto waarvan het dak verwijderd kan worden zodat een open auto ontstaat. Het moet wel een stoffen dak zijn, want tegenwoordig heb je ook veel modellen met een stalen vouwdak en dan spreek je over een coupé-cabriolet (vaak CC genoemd, zoals de 207CC), feitelijk een soort cross-over. 
Sportwagen; een meestal op een raceauto gebaseerde straatauto met veel vermogen. 
Cross-over; zo worden uitvoeringen genoemd die niet echt een in hokje te plaatsen zijn een dus een beetje van verschillende modellen zijn, bijvoorbeeld de Nissan Qashqai (kruising MPV en SUV). Feitelijk is de MPV ook een crossover tussen stationwagon en SUV, maar dit werd zo'n populair model dat het een eigen benaming kreeg. 
Tegenwoordig worden er steeds meer mengelmoesjes van stijlen gebruikt, zoals SSUV (Super Sports Utility Vehicle), MAV (Multi Activity Vehicle) of CUV (Crossover Utility Vehicle). Vaak is dit marketingjargon.

Mule dit is een type auto dat niet te koop is. Het is namelijk een voorloper van een nieuw model, maar met een 'oude' koets eroverheen. 
Prototype, een meestal handgemaakt eerste model, soms om meningen te peilen, voor een nieuw te maken model auto. 

Segmenten

De verschillende groottes van personenauto's in Nederland worden soms ook aangeduid in de zogenaamde segmentklassen. Deze segmenten waren eerst bedoeld om het soort marktsegment aan te duiden en voor welke soort gebruiker een bepaalde personenauto gebruikt kan worden. In Nederland zijn er 8 segmentklassen:

De A en B-segmenten zijn meestal de kleinere stadsauto's. De C en D-klassen zijn de meest gangbare types voor de middenklasse. Vanaf het E-segment zijn meestal de grotere en luxere executive-type auto's. De J tot en met L-segmenten zijn vaak de grotere MPV of minibussen, waarvan het L-segment vaak de SUV's en de 4x4 offroad voertuigen zijn.

A-segment: Subcompact 
B-segment: Compact 
C-segment: Compacte-middenklasse 
D-segment: Middenklasse 
E-segment: Hogere middenklasse/Full-size 
J-segment: Medium MPV 
K-segment: Upper MPV 
L-segment: Offroad en SUV 

Deur of klep

Bij de omschrijving van modellen van personenauto’s wordt naast het carrosserietype ook vaak gesproken over twee, drie, vier, of vijf deuren. Bij deze vorm van naamgeving is het belangrijk een onderscheiding te maken tussen klep en deur. Het verschil zit hem in het feit dat men zich met een deur toegang kan verschaffen tot het passagiersgedeelte van de auto. Eenvoudiger kan men ook meestal stellen als het raam mee opengaat met de opening dan spreekt men van een deur. Een auto heeft dus een 3e of 5e deur indien met het openen ervan het passagiersgedeelte wordt geopend. Wanneer de klep aan de voor- of achterzijde van de auto toegang verschaft aan een onafhankelijke ruimte, een soort van koffer, spreekt men van een klep. Een minder bekend voorbeeld hiervan is de Kever die de kofferruimte aan de voorkant heeft in plaats van aan de achterkant.

Hoe werkt een auto

Verbrandingsmotor Zie verbrandingsmotor voor het hoofdartikel over dit onderwerp. 

Een auto heeft om vooruit te komen meestal een verbrandingsmotor. Een verbrandingsmotor ontleent zijn energie aan de (explosieve) verbranding van benzine, diesel, autogas (LPG) of een andere brandstof. Deze brandstoffen zijn o.a. te koop bij tankstations.

In het geval van een mengselmotor wordt benzine (of bijvoorbeeld autogas) in een speciale kamer (cilinder) tot ontploffing gebracht door een bougie. De explosie drukt een zuiger naar beneden die de krukas aandrijft en vervolgens wordt die beweging overgebracht aan de wielen.

In het geval van een dieselmotor wordt diesel in een zelfde soort speciale kamer tot ontbranding gebracht door de diesel onder hoge druk in de kamer te spuiten. De ontbranding drukt een zuiger naar beneden die de krukas aandrijft, waarna vervolgens de beweging wordt overgebracht op de wielen.

De reststoffen van het verbrandingsproces dat in de motor plaatsvindt worden via de uitlaat afgevoerd. Tegenwoordig worden hier strenge eisen aan gesteld.

Vernieuwende energiebronnen

De Toyota Prius, een hybride autoSteeds strengere milieuwetgeving dwingen autofabrikanten te zoeken naar alternatieve energiebronnen. Waterstofaangedreven auto's, elektrisch aangedreven auto's, verbrandingsmotoren die draaien op ethanol, methanol, biomassa en soortgelijke technologieën doen de laatste tijd meer en meer hun intrede. Enkele zijn in een experimenteel stadium, maar de meeste zijn al enige tijd beschikbaar en zijn soms zelfs goedkoper in aankoop en/of gebruik.

Een andere ontwikkeling is het gebruik van twee motoren, zogenaamde hybrides. Het bekendste voorbeeld hiervan is de Toyota Prius. De auto heeft een benzinemotor voor gebruik buiten de stad en een elektromotor voor in de stad. Ook de Honda Civic bestaat in hybride uitvoering. Lexus bracht in 2005 de eerste hybride SUV op de Nederlandse markt, de Lexus RX400h.[2]

In 2007 werd bekend gemaakt dat men er in geslaagd was een auto op perslucht te laten rijden, de Air Car.

Wetgeving & Veiligheid

Een zogenaamde Crash test uitgevoerd bij General Motors.Het eerste verkeersslachtoffer was Bridget Driscoll. Zij verloor het leven op 17 augustus 1896 in Londen. Er werd vroeger geen aandacht aan veiligheid besteed. Auto's moesten bedrijfszeker en robuust zijn. Het gebeurde wel dat een auto na een botsing alleen lakschade had, maar de inzittenden dood waren. In de jaren zestig werd onder druk van Ralph Nader en een aantal activisten de eerste wetgeving op het gebied van veiligheid aangenomen.

Nu nog raken elk jaar 50 miljoen mensen gewond en sterven meer dan 1 miljoen mensen aan de gevolgen van auto-ongelukken. In Nederland komen jaarlijks 800 mensen om het leven in het verkeer; in België 1200. Om het aantal doden te verminderen bevordert de overheid de verkeersveiligheid door voorlichting, een boetebeleid en wetgeving. Auto's zelf zijn ook voorzien van veiligheidsvoorzieningen, die worden onderscheiden in actieve veiligheid en passieve veiligheid.

Milieu

Auto's met een verbrandingsmotor stoten schadelijke gassen uit. Ook verbruiken ze zogenaamde fossiele brandstoffen. Deze fossiele brandstoffen zijn eindig (d.w.z. op een gegeven moment zijn ze op). De wetgever probeert het gebruik van auto's te verminderen, het gebruik van zuinigere auto's te bemoedigen en het gebruik van milieuvriendelijkere auto's te bemoedigen. Zij doet dit door belastingen te heffen, voorlichting te geven en wetten te schrijven.

Dit proces werd in de jaren zeventig versneld door politieke onrust in de Arabische wereld, waardoor er schaarste ontstond. Zuinigheid werd plotsklaps een politiek hangijzer. Ook de milieubeweging kreeg meer momentum.

Files

Files vormen een groot probleem in de gehele wereld. Niet alleen is het slecht voor het milieu, het is ook slecht voor de economie en de gemoedstoestand (stress, road-rage). Verschillende regeringen reageren verschillend op het probleem. Oplossingen die (tijdelijk) worden geboden is het verbreden van bestaande wegen, het aanleggen van nieuwe wegen, het aanmoedigen van het gebruik van openbaar vervoer, het aanmoedigen van carpoolen en het duurder maken van het gebruik van de auto.

Automerken

 Zie lijst van automerken voor het hoofdartikel over dit onderwerp. 

Op dit moment zijn er over de hele wereld circa 1000 automerken actief, waarbij we onder automerk een bedrijf verstaan, dat in zijn hele geschiedenis minimaal één auto heeft gebouwd, dit is dus zonder tuningbedrijven en pantserbedrijven maar inclusief designstudio's die slechts één of meer prototypes hebben gemaakt.

Zowel in België als in Nederland worden er tussen de 50 en de 100 merken van de huidige 1000 verkocht. In Nederland zijn zestien automerken actief, België kent vijf eigen actieve merken en in Suriname zijn er nog geen automerkhoofdzetels gevestigd. De aanwezigheid van automerken verschilt sterk van land tot land.

Invloed van de auto

De auto heeft voor een grote verandering gezorgd op verschillende gebieden. Te denken valt aan dingen als veiligheid, milieu, maar ook zaken als infrastructuur, architectuur en dergelijke.

Kunst

Auto's en kunstDe auto heeft invloed gehad op verschillende kunststromingen in de 20e eeuw.

Kunstenaar

De eerste vorm van customizing ontstond rond 1918, toen de kunstenares Sonia Delaunay haar auto beschilderde. Zij gebruikte het als een soort "aankleden" van de auto.

In de jaren vijftig werd het zogenaamde Pinstriping heel populair. Bekendste artiest in deze stroming was Kenneth Howard, bijgenaamd Von Dutch.

Fabrikant

Zodra de eerste auto's rond begonnen te rijden, begon de styling ook belangrijk te worden. De ontwikkeling van auto's is altijd hand in hand gegaan met de kunst. Het begon met de indeling van de auto: Er moest bepaald worden waar de passagiersplaatsen zouden komen en waar de motor geplaatst zou worden. Het interieur werd daarna belangrijk, en ten slotte begon het exterieur van de auto ook mee te spelen. Ook de kunst van het verkopen werd meer en meer geslepen.

Het was Alfred Sloan van General Motors die in de jaren twintig met het idee kwam om elk jaar een nieuw model te introduceren, dat er anders uitzag dan de voorgaande modellen, maar toch herkenbaar was.

Eindgebruiker

"gepimpte" Volkswagen GolfIn de Verenigde Staten van Amerika begon de misschien eerste autotrend, namelijk de lowrider. Het doel van lowrider was de auto zo laag mogelijk op de straat te krijgen. Aangezien dit illegaal is, moest men een systeem hebben om de auto's weer op de normale rijhoogte te krijgen. Hiervoor gebruikte men krachtige hydraulische cilinders. Uit deze trend ontstond het artistisch laten bewegen van de auto ("dansen").

Daarnaast is er de tuningbeweging, waarbij auto's opgesierd ("gepimpt") worden met spoilers, velgen e.d.

Architectuur

Parkeergarage in Delft.De auto heeft een grote invloed gehad op de architectuur. Zonder de auto hadden we bijvoorbeeld het begrip parkeergarage niet gehad. De auto zorgde voor motels, wegrestaurants, maar ook winkelcentra zijn ontwikkeld met het oog op de auto.

Architecten als Le Corbusier lieten hun werk vaak fotograferen met een auto, om aan te geven hoe modern het gebouw was. De auto werd een soort huiskamerobject, doordat garages bij huizen aangebouwd werden.

Infrastructuur

Het leven rond 1900 zag er heel anders uit dan nu. Sinds die tijd zijn voetgangers verdrongen naar het voetpad, een smalle strook die tot aan de jaren tachtig steeds kleiner leek te worden, toen het begrip voetgangerszone zijn intrede deed. In de VS werden dorpscentra "leeggezogen" door de auto, die naar de nieuwe motels en winkelcentra gingen. Steden en dorpen werden aangepast aan de auto, door brede lanen aan te leggen richting centrum, parkeerplaatsen etc.

Psychologie

De menselijke psyche werd door de auto veranderd. Afstanden werden kleiner en makkelijker overbrugbaar. Toen de auto steeds meer beschikbaar werd voor de "gewone man" zorgde het voor een gevoel van vrijheid bij de koper van dit voertuig. Het was deels een starter van de emancipatie (zo was de eerste persoon die daadwerkelijk een auto over een aanzienlijke afstand bestuurde een vrouw; Bertha Benz).

Levensduur

Auto's hebben een steeds langere levensduur. In 2006 werden in Nederland 226.000 auto's naar de sloop gebracht, dat is circa 3% van het totaal. Daarvan was 45% ouder dan 16 jaar. Het aandeel van 16+ zal naar verwachting verder groeien doordat de carrosserie en techniek van auto's steeds duurzamer wordt.

Overigens is de export van gebruikte auto's nog groter: in 2006 verdwenen er 267.000 auto's naar het buitenland, waarvan de helft naar Oost-Europa.

Voertuigbreedte en gewichtsontwikkeling in Nederland

In 1980 was de gemiddelde voertuigbreedte van personenauto's in Nederland 1,64 m, in 2007 was dit toegenomen tot 1,71 m. Het voertuiggewicht steeg in die periode van ongeveer 900 kg naar gemiddeld 1.070 kg. De gemiddelde voertuighoogte steeg van 1,40 m naar 1,50 m.[3] In tegenstelling tot de relatief gelijkmatige stijging van gemiddeld gewicht en voertuigbreedte, nam de gemiddelde voertuighoogte vooral toe tussen 1999 en 2005. Dit komt o.a. door een toename in de verkoop van zogenaamde ruimtewagens en terreinauto's. Door het gebruik van andere bouwmaterialen lijkt het gemiddelde gewicht van auto's lijkt sinds 2006 overigens weer iets te dalen.
Bron: Wikipedia

 

Onderhoudsbeurt

Een beurt of onderhoudsbeurt bij voertuigen is een controle op gebreken, tegelijk met een (preventieve) vervanging van onderdelen en vloeistoffen (olie).

Om te blijven rijden heeft een auto zo nu en dan een onderhoudsbeurt nodig. In vaktermen wordt dit de grote of kleine beurt genoemd. Een grote beurt wordt meestal elke 20.000 km uitgevoerd. Tussendoor, dus na 10.000 km wordt vaak een kleine beurt gegeven.

In het verleden werden onderhoudsbeurten veel frequenter uitgevoerd. Doordat moderne auto's minder onderhoudsgevoelig zijn, bijvoorbeeld door het toepassen van elektronische, directe ontsteking in plaats van ontsteking met een aparte bobine en verdeler met contactpunten. Ook het 'doorsmeren', het vervangen van smeervet, is geheel vervallen. Maar ook juist doordat moderne auto's veel meer elektronica bevatten, is het niveau van auto-onderhoud verschoven van eenvoudig mechanisch werk naar meer complex high tech onderhoud. Hierdoor worden ook hogere eisen gesteld aan het opleidingsniveau en competenties van automonteurs.

Taxatie

Een taxatie is het inschatten van de waarde van een object. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan bij huizen, kunstwerken en verzamelobjecten. Bij huizen wordt dit gedaan door een taxateur. Een makelaar kan enkel een waardebepaling geven. Een waardebepaling is een inschatting van de waarde die een woning heeft op het moment van opname, vooral gekeken naar vergelijkbare objecten in de nabije omgeving, en de ervaring van de makelaar. Een taxatie van een object is belangrijk wanneer men dit wil kopen, verkopen of verzekeren.

Taxeren is het inschatten door een onafhankelijk, erkend en ter zake kundig persoon, van de waarde van alle roerende en onroerende objecten. Een taxateur kan erg nuttig zijn bij bijv. vraag en aanbod sites op Internet (voor kopende/verkopende partij), bij erfenissen, scheidingen, enz. Onafhankelijk zijn is één van de deugden die een waardebepaler/taxateur beslist moet bezitten. Daarnaast is het zonder meer een must om zich de kwestie of object eigen te kunnen maken, cq. gespecialiseerd te zijn in de waarde van het object. Erkend zijn van een taxateur/taxatrice is zonder meer een vereiste. In Nederland is er een aantal manieren, instanties waar men getoetst kan worden. Men kijkt hierbij o.a. naar het verleden, het beroep, de eerbaarheid en de deskundigheid van de aanvrager/aanvraagster. Een toetsing wordt verricht door Stichting Vastgoedcert voor makelaars en taxateurs van onroerende zaken of door de veilinghouders in roerende zaken.

Algemene Periodieke keuring

De Algemene Periodieke Keuring (APK) is de Nederlandse implementatie van de in Europa wettelijk verplichte autokeuring ter bevordering van de verkeersveiligheid en ter bescherming van het milieu.

Nieuwe auto's die op benzine rijden moeten (anno 2008) vier jaar na de ingebruikname voor het eerst worden gekeurd, daarna twee keer om de twee jaar en vervolgens ieder jaar opnieuw. Nieuwe auto's die op diesel of LPG rijden moeten de eerste keer na drie jaar worden gekeurd en daarna jaarlijks. Auto's ouder dan 30 jaar hoeven slechts om de 2 jaar te worden gekeurd, auto's van voor 1960 zijn zelfs geheel vrijgesteld van de keuringsplicht. De afloopdatum van de keuringsperiode staat in het keuringsrapport.

De auto mag 2 maanden vóór de einddatum ter keuring aangeboden worden. Bij goedkeuring wordt de oude datum met een jaar verlengd. Wordt de auto twee maanden vóór de afloop van de huidige periode opnieuw goedgekeurd, dan geldt de nieuwe periode dus voor 14 maanden (bij een jaarlijkse keuring). De einddatum van het keuringsbewijs mag niet overschreden worden. Wordt de APK te laat uitgevoerd, dan volgt automatisch een boete.

Wettelijk kader

In Nederland staat de keuringsplicht beschreven in de Wegenverkeerswet 1994 en daarvan afgeleide regelingen. Volgens deze regelgeving moet elke personenauto, of bedrijfsauto die beladen niet zwaarder is dan 3500 kilogram, regelmatig worden gekeurd. Voor dieselauto's van drie jaar of ouder is dat jaarlijks, voor benzineauto's van vier tot acht jaar is dat tweejaarlijks, daarna wordt dit jaarlijks. De APK is een momentopname en geeft geen garantie dat een auto de rest van het jaar veilig blijft om mee te rijden. De keuring geeft namelijk een beeld van de technische staat van de auto op het moment van de keuring.

De keuring wordt uitgevoerd door garages en organisaties die hiervoor een vergunning hebben gekregen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), Centrum voor voertuigtechniek en informatie en bij de RDW zelf. Vanaf 2009 mogen de keuringen ook gebeuren in bepaalde Belgische keuringscentra en de RDW onderzoekt ook of Nederlandse voertuigen in Spanje kunnen worden gekeurd.

De APK is nadrukkelijk geen onderhoudsbeurt, maar wordt wel vaak gecombineerd met een beurt.

Controle

Bij de APK let de keurmeester onder andere op de volgende onderdelen:

verkeersveiligheid (remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie); 
milieu (uitlaatgassen); 
kentekenbewijs deel I en chassisnummer.  

Roetmeting

Auto's met een dieselmotor én met een bouwjaar van 1985 of later ondergaan bij de APK een roetmeting. Hierbij wordt de hoeveelheid roet die de auto uitstoot gecontroleerd door de motor onbelast en volgas te laten draaien en hierbij optisch de roethoeveelheid te meten. De meting duurt maar een paar seconden maar moet succesvol worden uitgevoerd alvorens goed bevonden te worden.

Viergasmeting

Auto's met een benzine- of LPG-motor met een 'geregelde' katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later moeten een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt. En als dat wel zo is dan is waarschijnlijk de katalysator defect die de meeste schadelijke stoffen filteren. Maar dat is wel een prijzige reparatie.

Kilometerstand

De registratie van de kilometerstand van auto's is sinds 1999 een wettelijk verplicht onderdeel van de APK. Deze kilometerstand wordt geregistreerd in de databank van de Stichting Nationale Auto Pas. De kilometerstand wordt niet alleen bij keuringen, maar ook bij onderhoud, reparaties of taxaties geregistreerd.

De kilometerstanden worden in de Nationale Auto Pas geregistreerd om fraude met kilometerstanden te voorkomen en daarmee bij te dragen aan een grotere zekerheid over gebruikte auto's.

Keuringsrapport

Als een auto is gekeurd ontvangt de eigenaar een keuringsrapport, zowel bij een goedkeuring als bij een afkeuring van de auto. Het keuringsrapport (van een goedgekeurde auto) moet men bij zich hebben in de auto. De politie kan er om vragen, geen geldige APK levert in Nederland een boete op van 90 euro (peildatum 2009). Op het keuringsrapport worden niet alleen reparatie- en afkeurpunten aangegeven, maar ook adviespunten. Dit zijn geconstateerde gebreken die nog niet tot afkeur van de auto leiden maar wel binnen afzienbare tijd gerepareerd moeten worden.

Afkeuring

Als een auto naar aanleiding van de APK reparaties nodig heeft, wordt deze afgekeurd. De eigenaar krijgt dan twee maanden de tijd om zijn auto te laten repareren. Gedurende deze maanden mag met de auto alleen op de openbare weg worden gereden van het APK-station naar het reparatiebedrijf. Als de auto weer gerepareerd is, wordt deze alsnog goedgekeurd en afgemeld bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De reparaties moeten vóór de vervaldatum van de lopende periode worden uitgevoerd. Daarom mag de APK altijd twee maanden eerder plaatsvinden.

Herkeuring

Als iemand vindt dat zijn auto ten onrechte is goed- of afgekeurd en hij komt er met zijn APK-instantie niet uit, dan kan hij bij de RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie een herkeuring aanvragen. De behandeling van een dergelijke aanvraag kost € 45,00. Men krijgt dit bedrag terug als de auto inderdaad onterecht is goed- of afgekeurd.

Steekproef

De RDW laat met enige regelmaat steekproefsgewijs auto's een herkeuring ondergaan, om te controleren of de garage de auto terecht heeft goed- of afgekeurd. Dit wordt bepaald op het moment dat het keuringsresultaat van de auto bij de RDW wordt doorgegeven. In dat geval kan het tot 1,5 uur duren voordat de auto herkeurd is en zijn de garage en de eigenaar wettelijk verplicht deze tijd te wachten met ander onderhoud of het weer in gebruik nemen van de auto. Bij circa 3% van alle te keuren auto's wordt zo'n steekproef uitgevoerd.

De keurmeester

De APK wordt uitgevoerd door een keurmeester. In theorie is deze onafhankelijk, maar in de praktijk is hij dit meestal niet, omdat hij doorgaans in loondienst is bij de garage die de APK uitvoert. Omdat de APK-garage meestal ook de reparaties uitvoert die voortvloeien uit een afkeuring en daar dus extra omzet/inkomen uit heeft, heeft het bedrijf belang bij afkeuring en is er dus sprake van belangenverstrengeling. In de praktijk wordt dan ook zelden een keuringsrapport afgegeven bij afkeuring[1]. Meestal krijgt de eigenaar eerst te horen welke reparaties uitgevoerd moeten worden, waarna een APK met goedkeuring volgt.

APK's kunnen ook worden uitgevoerd bij instanties die geen reparaties doen, zoals onafhankelijke keuringsstations en de keuringsstations van de RDW. Dit waarborgt wel de onafhankelijkheid van de keurmeester.

Om het afkeuren zonder afmelden te voorkomen laat de RDW zogenaamde 'anonieme APK-keuringen' uitvoeren. Dit houdt in dat een RDW-inspecteur anoniem bij een garagebedrijf langskomt – dus zonder zich als zodanig bekend te maken – voor een APK. Als blijkt dat afkeur niet wordt afgemeld of onterecht is, kan het betreffende garagebedrijf een sanctie verwachten. In het ergste geval kan zelfs de APK-erkenning worden ingetrokken.

Kosten

Voor de keuring bestaat geen standaard-tarief. Het tarief wordt bepaald door het bedrijf dat de keuring uitvoert. Garagebedrijven voeren de APK vaak kosteloos uit als deze wordt gecombineerd met een onderhoudsbeurt. Voor een APK zonder onderhoudsbeurt kan zo'n 25 tot 50 euro worden berekend. Meestal berekenen garagebedrijven een toeslag voor de roetmeting (verplicht bij het uitvoeren van een APK keuring aan dieselmotoren) en soms ook voor de viergastest. Over het algemeen berekent men ook afmeldkosten.

Controle

In 2007 heeft de RDW besloten om door Justitie bij alle auto's te laten controleren of de APK niet verlopen was. Om de database op te schonen, werd een regeling getroffen voor de autobezitters die hun oude auto hadden laten slopen en dat niet aan de RDW hadden doorgegeven. De bezitters van de auto's waarvan de APK was verlopen, werden automatisch door Justitie beboet. De bezitters konden een boete voorkomen door de oude gegevens recht te zetten. uiteraard zijn wij van van de voort autos RDW erkend.

Stichting Nationale Auto Pas

De Stichting Nationale Auto Pas is een Nederlandse stichting die de kilometerstand registreert van elke auto die wordt aangeboden voor onderhoud, reparatie, taxatie en keuring.

Het is sinds 1999 een wettelijk verplicht onderdeel van de Algemene Periodieke Keuring (APK). De registratie vindt plaats om fraude met kilometerstanden te voorkomen en daarmee bij te dragen aan een grotere zekerheid over gebruikte auto's.
Bron: Wikipedia
 


Autoverzekering

Een autoverzekering is een ruime term voor velerlei verzekeringen die tot doel hebben de schade aan of veroorzaakt door de eigen auto te verzekeren. Een autoverzekering is in de landen van de Europese Unie verplicht. Deze verplichting wordt in Nederland en België geregeld in de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.

Wettelijke verplichting

 Zie Wetgeving over motorrijtuigen voor het hoofdartikel over dit onderwerp. 

In de Europese Unie bestaat een vrij uniforme wetgeving over motorrijtuigen. Voorop staat de bescherming van de slachtoffers van verkeersongevallen waarbij een motorrijtuig is betrokken. Deze bescherming wordt geregeld middels een verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen. Overigens geldt deze verplichting niet voor voertuigen die eigendom zijn van de Rijksoverheid (zoals Rijkswaterstaat, Defensie en het Korps landelijke politiediensten (als enige politiekorps in Nederland, hoewel het de agentschapstatus heeft, formeel een Rijksdienst, ressorterend onder het Ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties).

Voor de civiele Rijksoverheidsvoertuigen geldt dat ze vrijgesteld zijn van de WA verzekeringsplicht. Het vrijstellingsbewijs moet in het voertuig aanwezig zijn. De schadezaken en dergelijke worden afgehandeld door het Bureau Schade Afhandeling, voorheen onderdeel van het Ministerie van Financiën, tegenwoordig acterend onder auspiciën van het ABP. Het Bureau, kortweg BSA, handelt als ware het de verzekeraar van het voertuig. De procedure voor schadeafhandeling verschilt niet wezenlijk van die in het civiele verkeer.

Nederland

Een autoverzekering is een verzekering die schade door of met de eigen auto verzekerd. De autoverzekering wordt daardoor ingedeeld in de schadeverzekeringen. Een autoverzekering bestaat grofweg uit drie dekkingen, waarvan de aansprakelijkheidsdekking verplicht is:

Aansprakelijkheidsdekking 
Beperkt cascodekking 
Volledig cascodekking. 
Deze dekkingen kunnen, indien gewenst, nog worden uitgebreid met aanvullende verzekeringen, zoals een inzittenden- of rechtsbijstanddekking.

Aansprakelijkheidsdekking

De aansprakelijkheidsdekking is wettelijk verplicht door de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM). De WAM verplicht niet alleen het hebben van een aansprakelijkheidsdekking, maar bepaalt ook aan welke minimale eisen de verzekering moet voldoen.

Minimale eisen

De WAM stelt minimale eisen vast waaraan een autoverzekering moet voldoen. De belangrijkste eisen zijn:
Verzekerd bedrag: tenminste € 907.560,=. Als de auto zich in een land bevindt waar een hoger minimum geldt moet de verzekering voor dat bedrag dekking bieden (in België en het Verenigd Koninkrijk geldt bijvoorbeeld een verplichte ongelimiteerde dekking). 
Dit minimale verzekerd bedrag wordt in de zeer nabije toekomst (voor 11 juni 2007) verhoogd naar € 1 mln. per slachtoffer maar maximaal € 5 mln. per gebeurtenis en minimaal € 1 mln. voor materiële schade. 

Op 11 juni 2007 is er een aanpassing van kracht geworden op basis van de Europese richtlijnen. 
Hoofdpunten

De verzekerde som bij letselschade minimaal EUR 1 miljoen per slachtoffer of 5 miljoen per gebeurtenis 
Verzekerde som bij materiële schade minimaal EUR 1 miljoen 
Bij internationale schadekwesties kan het slachtoffer zijn claim ook indienen in zijn woonland 
Dekking voor letsel- en materiële schade 
Dekking in de landen van de Europese Economische Ruimte. 
De verzekering hoeft geen dekking te bieden voor:

Schade veroorzaakt met een gestolen auto; 
Joyriding zonder geweldpleging is geen diefstal; 
Schade aan vervoerde zaken, 
Wel gedekt is kleding, sieraden en handbagage van passagiers; 
Schade aan de bestuurder; 
Schade bij bepaalde gelegenheden, te weten: 
Deelnemen aan snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten en – wedstrijden waarvoor een vergunning is afgegeven. (Wanneer een vergunning is afgegeven heeft de organisatie een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten.) 

De WA-dekking

De aansprakelijkheidsdekking van de autoverzekering wordt doorgaans WA-dekking genoemd. De WA dekking volgt doorgaans de wettelijke verplichtingen. Opgemerkt dient te worden, dat de verzekeraar van de wettelijke verplichtingen af mag wijken. Wanneer de verzekering echter minder dekking biedt dan de wet voorschrijft, dan mag de benadeelde hierdoor niet gedupeerd worden.

Omvang van de dekking

De dekking wijkt op de hierna genoemde punten op van de wettelijke voorschriften:

Verzekerd bedrag: doorgaans € 2.500.000,-- 
Verzekeringsgebied: zoals omschreven in de groene kaart. Dit is ruimer dan de Europesche Economische Ruimte. 

Meestal is uitgesloten van dekking:
Schade ontstaan terwijl het motorrijtuig niet voor het bij de verzekeraar opgegeven doel is gebruikt. 
Schade als de bestuurder niet in het bezit is van het voorgeschreven rijbewijs of als de rijbevoegdheid is ontzegd; 
Schade ontstaan met opzet of goedvinden van de verzekerde; 
Schade ontstaan tijdens deelneming aan snelheidswedstrijden / ritten / proeven. 
Bij een beperkt aantal verzekeraars is daarnaast schade uitgesloten als de bestuurder meer dan het wettelijk toegestane promillage alcohol in zijn bloed heeft.

De uitsluitingen gelden niet als verzekerde bewijst dat de omstandigheden zich buiten zijn schuld voordoen en hem geen verwijt treft.

Hulpverlening

Bij de WA-dekking kan de verzekerde aanspraak maken op hulpverlening, wanneer de auto door een ongeval zodanig is beschadigd dat niet meer verder gereden kan worden, of de bestuurder kan niet meer verder rijden.

voor de gevallen dat een motorrijtuig of daaraan gekoppelde aanhangwagen door een ongeval zodanig is 
Binnen Nederland bestaat de hulpverlening uit:

Bergen en vervoer beschadigde auto naar door verzekerde te kiezen adres. 
Vervoer van de bestuurder en passagiers per taxi naar een door bestuurder te bepalen adres 
Wanneer buiten Nederland, als gevolg van een ongeval, de auto niet meer verder kan rijden en niet binnen vier dagen kan worden gerepareerd, dan wordt de auto opgehaald en de inzittenden krijgen gratis vervoer per openbaar vervoer naar huis.

Hoogte basispremie WA-verzekering voor motorvoertuigen

De hoogte van de premie van een WA-verzekering voor motorvoertuigen wordt bepaald door het gewicht van de auto. Hierbij geldt over het algemeen: hoe hoger het gewicht, des te hoger de te betalen premie. Men gaat er namelijk van uit dat een zwaardere auto een grotere schade aanricht.

Beperkt cascodekking

 Schade ontstaan door storm is gedekt op de beperkt cascodekkingDe beperkt casco dekking kan worden afgesloten als aanvulling op de WA-dekking. Grofweg kan worden gesteld, dat de beperkt casco-dekking schade aan de eigen auto vergoedt voor zover deze niet is ontstaan door aanrijding, botsen, van de weg raken e.d. De dekking omvat:

Brand, explosie, kortsluiting, zelfontbranding, blikseminslag; 
Diefstal, verduistering, joyriding; 
Ruitbreuk, incl. schade door de scherven; 
Storm, overstroming, lawine, aardverschuiving, andere natuurramp; 
Botsing met vogels, loslopende dieren of overstekend wild; 
Relletjes / opstootjes; 
Luchtvaartuigen en daaruit gevallen voorwerpen; 
Transport per boot of trein met uitzondering van krassen, schrammen en lakschade; 
Vervoer van gewonden; 
Kosten van bewaking, berging en vervoer; 
Bijdrage in averij grosse. 
 
Schade door omvallen is alleen gedekt op de volledig casco-dekking[bewerken] Volledig cascodekking
De dekking omvat

De bij beperkt casco gedekte schades; 
Schade door botsen, omslaan, slippen, van de weg raken, te water raken; 
Enig ander van buiten komend onheil. 

Hoogte basispremie cascoverzekering

De hoogte van de premie van een cascoverzekering is afhankelijk van de oorspronkelijke nieuwwaarde van de auto (dit wordt ook wel cataloguswaarde genoemd). Hierbij geldt: hoe hoger de cataloguswaarde des te hoger de te betalen premie.

Bonus-maluskorting

Zie bonus-malussysteem voor het hoofdartikel over dit onderwerp. 

Kenmerkend voor de autoverzekering is de bonus-maluskorting. Het huidige systeem is in 1982 ingevoerd, als vervanging van het no-claimsysteem. Vaak wordt er nog gesproken van no-claimkorting als bonus-maluskorting wordt bedoeld.

Het bonus-malussysteem beloont schadevrije rijders met een lagere premie en straft schaderijdende bestuurders met een hogere premie. Het bonus-malussysteem werkt met een bonus-malusladder. Deze ladder bestaat uit een aantal treden (doorgaans 15 tot 20). Aan elke trede is een bepaalde korting of toeslag op de premie gekoppeld. Na een jaar waarin geen schade ten laste van de verzekering is gekomen, stijgt de verzekerde één trede. Na een jaar waarin één of meer schades zijn geclaimd zakt de verzekerde een aantal treden, meestal zo’n vijf voor één schade. De ladder begint meestal bij 25% toeslag en eindigt bij 75 of 80% korting.

In principe is elke schade die ten laste van de verzekering komt van invloed op de bonus-maluskorting. Voor zover mogelijk zal de verzekeraar een schade trachten te verhalen op een aansprakelijke wederpartij. Wanneer dit verhaal slaagt dan komt de schade niet ten laste van de verzekering en wordt de bonus-maluskorting niet aangepast. Daarnaast is het gebruikelijk dat de verzekerde een vergoedde schade later voor eigen rekening kan nemen waardoor er eveneens geen gevolgen voor de premie zijn. Bij de meeste verzekeraars zijn alle 'beperkt casco'-schades niet van invloed op de bonus-maluskorting.

Bij het overstappen naar een andere verzekeraar geeft de oude verzekeraar een zogenoemde bonus-malusverklaring af. In deze verklaring vermeldt de verzekeraar het aantal opgebouwde schadevrije jaren. Deze schadevrije jaren zijn van belang voor de bonus-maluskorting bij de nieuwe verzekeraar.

Aanvullende verzekeringen

De autoverzekering kan, indien gewenst, worden uitgebreid met een aantal aanvullende verzekeringen. Vaak worden drie aanvullende verzekeringen aangeboden:

Ongevallen inzittenden; 
Schade inzittenden; 
Rechtsbijstand

Ongevallen inzittenden

De ongevallen inzittendenverzekering voorziet in een eenmalige uitkering wanneer één van de inzittenden, waaronder de bestuurder, komt te overlijden of blijvend invalide raakt als gevolg van een ongeval. Voor de uitkering is de schuldvraag niet van belang. De maximale hoogte van de uitkering wordt door de verzekeringnemer bepaald. Er wordt voor zowel overlijden als blijvende invaliditeit een verzekerd bedrag afgesproken van doorgaans enkele duizenden tot tienduizenden euro's.

Schade inzittenden

De schade inzittendenverzekering stelt een inzittende (waaronder de bestuurder) schadeloos wanneer deze schade oploopt bij een ongeval. Hierbij wordt zowel voorzien in vergoeding van de materiële schade als in de letselschade of in een schadeloosstelling van de nabestaanden bij overlijden. De vergoeding is doorgaans gemaximeerd op € 1 mln.

Rechtsbijstand

De rechtsbijstanddekking voorziet de verzekerde in juridische hulp bij conflicten omtrent de eigen auto. De rechtsbijstanddekking is feitelijk een rechtsbijstandverzekering met een beperkte dekking.
Bron: Wikipedia

 

ANWB

De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB is een Nederlandse verkeers-, vervoers-, en hulporganisatie.

Geschiedenis

De ANWB werd op 1 juli 1883 opgericht door Edo Johannes Bergsma en Dirk ter Haar onder de naam Nederlandsche Vélocipèdisten-Bond op de Maliebaan te Utrecht. De club had toen 200 leden. Twee jaar later werd de naam veranderd in Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond, waar de afkorting ANWB vandaan komt. Sinds de vereniging formeel 'toeristenbond' heet (1905) hebben de letters ANWB geen betekenis meer.

Op 28 mei 1893 werd de eerste stap gezet naar juridische hulpverlening naar de leden door het instellen van de "Rechtsgeleerde Commissie". Tegenwoordig wordt de leden die zo'n verzekering afsluiten deze hulp via de afdeling Rechtshulp aangeboden. Deze afdeling is gespecialiseerd in het verlenen van (internationale) rechtshulp op het gebied van mobiliteit, recreatie en toerisme. Een voorbeeld van dergelijke rechthulpverlening heeft betrekking op de dienstverlening voor ANWB-leden van de Alarmjurist, een service die 24 uur per dag 7 dagen per week te raadplegen is in geval van acute behoefte aan juridisch advies in het buitenland.

 ANWB-praatpaal De bond houdt zich al sinds het eind van de negentiende eeuw niet alleen maar bezig met fietsers, maar ook met automobilisten, wandelaars, ruiters, motorrijders, watersporters, wintersporters en kampeerders. De ANWB had op 1 januari 2008 3.900.434 leden en is daarmee de grootste vereniging van Nederland. Deze leden ontvangen allemaal de Kampioen, het grootste Nederlandstalige tijdschrift. Zichtbaar in het Nederlandse landschap zijn de talloze wegwijzers van de ANWB, waaronder vanaf 1919 de paddenstoelen, gericht op fietsen en wandelaars.

Naast het aanbieden van verzekeringen, reizen en testen zijn ook de Wegenwacht (opgericht in 1946), de Alarmcentrale en Rechtshulp van de ANWB. De ANWB geeft twaalf magazines uit, waaronder het verenigingsblad, de Kampioen. Daarnaast is de bond uitgever van reisgidsen. Ook verzorgt de ANWB de bewegwijzering op lokale en provinciale wegen. Voor het rijkswegennet heeft de bond deze taak voor de periode 2004 tot 2007 moeten afstaan aan het bedrijf Tebodin. Ook de gemeente Rotterdam besloot in 2005 de bewegwijzering voortaan aan te besteden.

Sinds het einde van de jaren tachtig brengt de ANWB ook verkeersinformatie voor regionale en landelijke radiozenders. Vaste klanten vanaf het begin zijn onder meer Omroep Brabant en Radio 10 Gold. In 1998 sloot de ANWB een overeenkomst met de publieke omroep om filemeldingen te verzorgen op alle publieke, landelijke radiozenders. In 2006 werd de verkeersinformatie-afdeling bij een grote reorganisatie ingekrompen.

Door concurrentie tussen de Wegenwacht van de ANWB en Route Mobiel, een concurrerende pechdienst, raakte de ANWB ruim 100.000 leden kwijt. Route Mobiel en de ANWB voerden regelmatig juridische procedures tegen elkaar waarbij ze elkaar beschuldigden van oneerlijke concurrentie.

Als reactie op de Algemene Nederlandse WielrijdersBond (ANWB) werd in 1975 de Eerste Enige Echte Nederlandse Wielrijdersbond (ENWB) opgericht (de latere Fietsersbond). Nadat de rechter een paar jaar besliste dat de naam te veel op ANWB leek en moest worden veranderd, wijzigde de bond haar naam in Echte Nederlandse Fietsersbond (ENFB).

De ANWB is machtig als lobbybond voor autorijders. Hoe zwaar de mening van de bond in de landelijke politiek weegt, werd in januari 2010 duidelijk. Voorafgaand aan de ledenraadpleging over de kilometerheffing zei minister Camiel Eurlings dat, mocht de raadpleging en daarmee het advies van de ANWB negatief uitvallen, de kilometerheffing niet zou worden ingevoerd. Dit kwam hem vervolgens op kritiek in de Tweede Kamer te staan.
Bron: wikipedia

 

Media 

Autoweek

AutoWeek is een Nederlands tijdschrift over auto's dat tussen 1990 en 2001 werd uitgegeven door VNU, en sinds 2001 door het Finse Sanoma. AutoWeek wordt uitgegeven onder licentie van het Duitse AutoBild. In Nederland verscheen AutoWeek voor het eerst in 1990. De hoofdredacteur is Tonie Broekhuijsen. Het weekblad richt zich naast autoliefhebbers op mensen die een nieuwe of tweedehands wagen willen kopen.

In 1997 lanceerde AutoWeek haar website, waarop wekelijks nieuwe inhoud van het blad te zien was. Vanaf 2000 is dit een zelfstandige en interactieve website met een eigen redactie en live autonieuws. Vanaf 2002 geeft de website haar lezers de mogelijkheid reviews van auto's te plaatsen, en tegenwoordig staan er ook reviews over autodealers en garages op de website. De website onderscheid zich verder nog van het blad door de CarBase, een vergelijkings database met autospecificaties. In 2006 werd een aparte website, gelanceerd met een auto televisie kanaal. Dit kanaal wordt door een zelfstandige redactie geproduceerd. De website wordt maandelijks door ongeveer 600.000 unieke bezoekers bezocht. Daarom zetten wij van autobedrijf van de voort ook regelmatig advertenties op een dochtersite van autoweek, autotrader. 

Marktplaats.nl

De website werd in 1999 opgericht door Rene van Mullem. Het aanbieden van advertenties was in de beginperiode gratis. De site trok al gauw veel bezoekers en het aantal online advertenties groeide gestaag. Op dit moment worden er ruim 165.000 nieuwe advertenties per dag geplaatst en zijn er zo'n 5,9 miljoen advertenties waarop kan worden geboden. Eind 1999 werd Marktplaats.nl overgenomen door Het Goed, een landelijke keten van kringloopwinkels. Op 10 november 2004 werd de site voor een bedrag van 225 miljoen euro verkocht aan het Amerikaanse internetveilinghuis eBay. Momenteel is het de op twee na meest bezochte site van Nederland.

Commercieel succes

Marktplaats.nl werd pas winstgevend nadat men 6 euro moest gaan betalen voor een advertentie met een productwaarde van 200 euro en hoger of het aanbieden van diensten. Inmiddels dient men in rubrieken als Auto's, Vakantie, Watersport, Woningen en Zakelijke goederen (30% van het totaal aantal rubrieken) 9 of 25 euro te betalen om te adverteren; de 200 euro grens is vervallen. Met de overname door eBay werd de site uitgebreid met een aantal nevendiensten als een betaalmogelijkheid en een internetwinkel. voor onze auto's adverteren wij van autobedrijf van de voort ook op marktplaats en verkopen hier regelmatig autos door.

Telefoongids

Geopende telefoongidsEen telefoongids of telefoonboek is traditioneel een boek met een grote verzameling telefoonnummers gerangschikt op naam en woonplaats. Sinds deze informatie ook via internet te raadplegen is is het gebruik van de papieren versie afgenomen. u vind autobedrijf van de voort middels deze link in de telefoongids.

In 1881 werd de eerste telefoongids uitgegeven. Meestal is er ook nog informatie aan toegevoegd over het adres en het beroep of bedrijf van de gezochte. Soms is er ook informatie te vinden over zijn/haar mobiele- en fax-nummers en e-mailadressen.

Nederland

In Nederland is er De Telefoongids & Gouden Gids, die in 45 delen, voor even zoveel gidsgebieden wordt uitgegeven.

European Directories, het bedrijf achter De Telefoongids, nam in 2008 branchegenoot Gouden Gids (Truvo Nederland) over. Sinds mei 2009 komt de samengevoegde gids uit.

De Telefoongids BV is in het voorjaar van 2003 ontstaan door de verkoop van TeleMedia van KPN.

Sinds enige jaren was de telefoongids gecomprimeerd in uitgebreide regiodelen. Voor die tijd was er een hele serie boeken, geheel op alfabet, die je in elk postkantoor kon raadplegen en die grote kantoren in bezit hadden. Gewone abonnees hadden alleen het deel van de regio waar zij woonden. Ook de serie zelf was op alfabet: de reeks begon bij Aadorp (O) en eindigde bij Zijtaart (N-B). Dit was in 1984 voor de redactie van het Noordhollands Dagblad de aanleiding om een serie artikelen te publiceren over de betreffende steden, dorpen en buurtschappen die "op de rug van het telefoonboek" stonden vermeld. Men ging dan naar b.v. Aadorp toe en maakte een impressie, met enkele foto's.

Bron: wikipedia

 

Navigatie systemen

routenavigatiesysteem

Een routenavigatiesysteem is apparatuur waarmee instructies (visueel en/of met een stem) te verkrijgen zijn over de te volgen route naar een bestemming. Deze satellietnavigatiesystemen kunnen worden uitgevoerd als inbouw- (voornamelijk in auto's), of als draagbaar systeem. Daarnaast kunnen PDA's en GSM-telefoons geschikt zijn om als routenavigatiesysteem te functioneren.

De inbouwsystemen worden vaak gecombineerd met een autoradio. De draagbare systemen kunnen worden gebruikt door wandelaars, fietsers, motorrijders (gemonteerd op een speciale beugel) en schippers.

Bekende merken zijn TomTom, Garmin, Mio Technology, Medion, ViaMichelin, Pioneer, Alturion, NAVIGON, MapSonic en VDO Dayton (gebaseerd op het eerste in Nederland commercieel verkrijgbare navigatiesysteem, CarIn van Philips).

Een navigatiesysteem moet beschikken over zeker vijf elementen:

    * een plaatsbepalingssysteem;
    * een systeem voor het inlezen en verwerken van de (infrastructuur)gegevens;
    * een routeplanner, dwz. een computerprogramma dat een gewenste route tussen twee punten bepaalt (vaak de kortste of snelste)
    * een invoermogelijkheid zoals toetsenbord, knoppen of aanraakscherm
    * een display voor de presentatie van de resultaten en het geven van visuele aanwijzingen en/of een luidspreker voor het geven van auditieve aanwijzingen.

De plaatsbepaling wordt vrijwel altijd gedaan door toepassing van het Global Positioning System (GPS) in combinatie met map-matching technieken, waarbij de locatie op de kaart teruggevonden wordt. Ingebouwde systemen gebruiken soms eveneens traagheidsnavigatie, zodat het systeem ook blijft werken als er geen GPS-ontvangst is, bijvoorbeeld in tunnels of tussen hoge gebouwen.

Vaak is er, naast de route-informatie, ook andere geo-informatie beschikbaar, zoals de locatie van het dichtstbijzijnde tankstation, restaurant enzovoorts. Deze locaties worden Nuttige Plaatsen genoemd, ook is de Engelse benaming POI (Points Of Interest) in gebruik.

Bij gebruikmaking van een mobiele internetverbinding hoeven de kaartgegevens en het programma voor het berekenen van de route niet in het apparaat zelf te zitten. Er kan dan ook actuele weer- en verkeersinformatie beschikbaar zijn (dit laatste kan ook met een TMC-functie).

Voor zover het niet gaat om een smartphone kan ook via Bluetooth en een mobiele telefoon een koppeling met internet worden gerealiseerd.

Soms heeft een routenavigatiesysteem aanvullend een DVD-speler of een CD-speler.
 

TomTom

TomTom NV is een Nederlandse fabrikant van navigatiesystemen. Het is Europa's grootste en wereldwijd een van de marktleiders van navigatietoepassingen. Het bedrijf heeft meer dan 3300 werknemers en kantoren in Amsterdam, Eindhoven, Londen, Massachusetts, Edinburgh, Berlijn, Leipzig en Taiwan. Daarnaast is TomTom sinds 2005 genoteerd op de Eurolist en in 2006 gepromoveerd naar de AEX van Euronext Amsterdam.
 

Geschiedenis

In 1991 begonnen Peter-Frans Pauwels en Pieter Geelen, beiden pas afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam, het bedrijf Palmtop, dat applicaties ging ontwikkelen voor de eerste generatie handheld computers. In die tijd waren de meeste applicaties voor zakelijk gebruik, maar met het succes van de Psion Series 3-reeks werd duidelijk dat particulieren ook behoefte hadden aan personal organisers. Het bedrijf werd omgedoopt in Palmtop en begon lichtgewicht commerciële applicaties te ontwikkelen, variërend van woordenboeken en personal finance-producten tot spelletjes en routeplanners.

Om deze applicaties wereldwijd te kunnen verkopen, kwam Corinne Vigreux in 1994 het team versterken. De handheldmarkt breidde zich snel uit, vooral na het grote succes van de Palm Pilot in 1996 en de opkomst van de eerste Microsoft-gebaseerde apparaten. Palmtop ontwikkelde applicaties voor al deze apparaten.

In 2001 werd Harold Goddijn, ex-CEO van Psion, de vierde volledige partner, en kreeg het bedrijf de nieuwe naam TomTom. Ook TomTom kwam met een mobiel autonavigatiesysteem, TomTom Navigator. TomTom Navigator werd een groot succes.

Tegen de tijd dat TomTom Navigator 2 in het voorjaar van 2003 op de markt kwam, haalde het bedrijf Mark Gretton, ex-CTO van Psion en maker van de originele Psion Series 3, over bij TomTom te komen, een hardwareteam samen te stellen en een alles-in-één-navigatieproduct te ontwikkelen. Alexander Ribbink, ex-vicepresident brand development bij Mars Inc, sloot zich in november 2003 bij TomTom aan om voor de marketing zorg te dragen. TomTom Go, een standalone autonavigatieapparaat, werd in het voorjaar van 2004 uitgebracht. In het najaar kwam TomTom Mobile uit, een navigatie-toepassing die gebruik maakt van smartphones.

TomTom maakt veel gebruik van open source software, o.a. voor de Linux kernel. In het begin hield TomTom zich echter niet aan de gpl licentie. Op 24 oktober 2004 werd een overeenkomst gesloten met gpl-violations.org. Het resulteerde in de een website waarop Tomtom een deel van zijn bronnen openbaar maakt.

Op 27 mei 2005 ging het Nederlandse TomTom naar de beurs. De aandelen zijn genoteerd op de Eurolist van Euronext Amsterdam onder de code TOM2. De opbrengst van de beursgang was circa € 125 miljoen. Tomtom werd onderdeel van de AEX index op 2 maart 2006.

Op 24 maart 2007 komt in het nieuws dat TomTom de research afdeling van Siemens VDO overneemt in Eindhoven. Deze research afdeling zou zich voornamelijk gaan richten op de automotive markt.

Eind 2007 is de samenwerking tussen TomTom en Toyota aangekondigd en op 5 februari 2009 is de Renault Carminat TomTom bekendgemaakt.

Op 26 februari 2009 wordt bekend gemaakt dat Microsoft TomTom in de Verenigde Staten voor de rechter zou dagen wegens het schenden van acht Microsoft patenten. Een maand later kwam TomTom echter met de beschuldiging dat Microsoft vier van TomTom's patenten schond. Uiteindelijk is in beide zaken een schikking getroffen die niet openbaar is gemaakt.

Tijdens de Apple WWDC op 8 juni 2009 werd door Peter-Frans Pauwels, CTO en mede-oprichter van TomTom de aankondiging gedaan dat de TomTom op korte termijn ook beschikbaar zou zijn voor iPhone.

Op 21 januari 2010 daalde de koers van het aandeel TomTom met 10% nadat bekend werd dat Nokia met gratis navigatiesoftware zou komen bij telefoons met een gps-ontvanger, Google deed dit al eerder.

Overname Tele Atlas

In juli 2007 lanceerde TomTom een overnamebod op Tele Atlas. Eind oktober 2007 kwam de Amerikaanse concurrent Garmin met een tegenbod van in totaal 2,3 miljard euro. Op 7 november 2007 verhoogt TomTom haar bod aanzienlijk tot 2,9 miljard euro. Op 16 november 2007 trekt Garmin haar bod terug, en lijkt TomTom de overnamestrijd te hebben gewonnen. Ook de Europese Commissie geeft het groene licht voor de overname. 

Producten

Een TomTom ONETomTom biedt vier soorten producten:

TomTom Navigator-software voor gebruikers van PDA's en Pocket PC's, iPhone en in de nieuwste versies ook mobiele telefoons 
Alles-in-een navigatie-apparaten (zogenoemde PND's); de TomTom GO is een stand-alone autonavigatiesysteem; 
TomTom Mobile-producten voor gebruikers van een smartphone om van hun mobiele telefoon een autonavigatiesysteem te maken. 
Geïntegreerde navigatiesystemen. Dit betreft samenwerkingen tussen Renault (Carminat), Fiat (Blue&Me) en Toyota (TNS400) 
Deze producten zijn verkrijgbaar bij grote winkels in Europa, de VS, Australië en Zuid-Afrika en via verschillende onlinewinkels. TomTom geeft producten ook in licentie aan een aantal bedrijven over de hele wereld. De meeste producten maken gebruik van digitale kaarten van Tele Atlas. TomTom neemt deze kaartenmaker over.

Types PND's van TomTom

Huidige
TomTom Go 950 Live 
TomTom Go 750 Live 
XXL IQ Routes edition Europe 
TomTom Go 940 Live 
TomTom Go 740 Live 
TomTom Go 630 
TomTom XL Live 
TomTom XL IQ Routes edition Europe 
TomTom ONE XL Classic Europe 22 
TomTom ONE IQ Routes (Regional of Europe 42) (v5) 
TomTom White Pearl Special Edition 
TomTom START 
TomTom RIDER Second Edition (Regional of Europe)*  

Voormalige
TomTom GO 
TomTom GO 300 
TomTom GO 500 
TomTom GO 510 
TomTom Go 520 
TomTom Go 530 
TomTom GO 700 
TomTom GO 710 
TomTom Go 715 
TomTom Go 720 (HDT) 
TomTom GO 910 
TomTom Go 920 (HDT) 
TomTom Go 930 T 
TomTom Go 730 (T) 
TomTom ONE First Edition (v1) 
TomTom ONE New Edition (Regional of Europe) (v2) 
TomTom ONE Third Edition (T) (Regional of Europe) (v3) 
TomTom ONE (Regional of Europe 22/31) (v4) 
TomTom XL (Europe 31) (V2) 
TomTom ONE XL (T) (Regional of Europe) 
TomTom ONE XL Europe HD Traffic 
TomTom RIDER (Regional of Europe)*

Garmin

Garmin, juridisch gevestigd op de Kaaimaneilanden maar met hoofdkantoor in Olathe, Kansas, is een van de grootste fabrikanten van gps-apparaten.

Global Positioning System

Het Global Positioning System (GPS) is de commerciële naam voor een wereldwijd satellietplaatsbepalingssysteem dat vanaf 1967 werd ontwikkeld voor gebruik door de Amerikaanse strijdkrachten. Officieel heet het systeem nog steeds NAVigation Satellite Time And Ranging of NAVSTAR. Met GPS werd het voor het eerst mogelijk om vrijwel overal continu te kunnen navigeren en ook nu nog is het het enige volledig operationele satellietplaatsbepalingssysteem.

Het incident met de Korean Air-vlucht 007 in 1983, waarbij een Amerikaans senator omkwam, zorgde er voor dat president Ronald Reagan het GPS-systeem vrijgaf voor civiel gebruik.

Het aantal toepassingen is sinds de ingebruikname enorm toegenomen. Aanvankelijk waren de gebruikers vooral in de militaire hoek, de geodesie en de scheepvaart te vinden. Hoewel het aantal gebruikers daar ook is toegenomen, valt dit tegenwoordig in het niet bij het aantal auto's en mobiele telefoons die met GPS zijn uitgerust. Het belang van GPS is dusdanig gegroeid dat de Europese Unie besloten heeft zijn eigen systeem — Galileo — te lanceren, om niet afhankelijk te zijn van de Verenigde Staten.
De nauwkeurigheid varieert afhankelijk van het gebruikte systeem en de omstandigheden van enkele tientallen meters tot enkele centimeters.
Het zendgedeelte van het systeem bestaat uit minimaal 24 werkende satellieten die in zes vaste banen rond de aarde draaien en elk een eigen signaal uitzenden.
Met de ontvangst van minimaal vier van deze satellieten kan een GPS-ontvanger zijn positie op aarde bij benadering (op ca. 10 m nauwkeurig) bepalen ten opzichte van het geodetisch datum WGS 84.
Het GPS-systeem is 24 uur per dag in bedrijf, nagenoeg overal ter wereld bruikbaar en werkt onder alle weersomstandigheden. Het is een militair systeem dat de overheid van de Verenigde Staten (met beperkte nauwkeurigheid) aan iedereen beschikbaar stelt. Het GPS-systeem is geschikt voor zowel navigatiedoeleinden, geodetische puntbepaling, geografische informatiesystemen en nauwkeurige tijdsbepaling.

Plaatsbepaling

GPS gebruikt 32 (bij opstart 24) verschillende satellieten die elk in een van de zes banen op 20.200 km hoogte cirkelen. Deze banen zijn zodanig samengesteld dat vanaf elke plaats op aarde altijd minstens vier satellieten waarneembaar zijn.

Het meetprincipe van het Global Positioning System is gebaseerd op de afstandsmeting tussen satelliet en ontvanger en het bekend zijn van de positie van de satelliet. De afstanden tussen de satelliet en de ontvanger worden uit de gemeten looptijden van radiogolven afgeleid.
Verschuiving van de pseudorange met de klokfout tot de ware afstand.

De looptijd wordt bepaald door de pseudo-random code van de satelliet te vergelijken met een door de ontvanger opgewekte code. De looptijd veroorzaakt een faseverschil tussen deze twee codes die door de ontvanger omgerekend wordt tot looptijd en met de voortplantingssnelheid van het signaal tot de afstand tot de satelliet, de pseudo-afstand (pseudo slant range, PSR). Deze berekende afstand bevat nog fouten, zoals de klokfout in de ontvanger en atmosferische storingen.

Aangezien de satelliet zeer nauwkeurige atoomklokken heeft, is de satellietpositie te berekenen uit de baanvoorspelling in de navigatieboodschap en de satelliettijd. De ontvanger kan daarna een bol met de straal PSR berekenen waarop men zich bevindt. Snijding met de bol van een tweede satelliet levert een cirkel op en snijding met een derde levert twee punten op, waarvan één zich ver weg van de aarde bevindt en daarom verworpen kan worden. Als er geen fouten zouden zijn, dan zou een vierde bol ook in dit punt snijden. Als er wel fouten zijn, dan moet de PSR gecorrigeerd worden. Deze correctie is een maat voor de klokfout. Hiermee vervalt de noodzaak om de ontvanger met een dure atoomklok uit te rusten. Voor het hele systeem geldt: hoe meer satellieten hoe nauwkeuriger de positie berekend kan worden.

Signalen

Elke satelliet zendt op meerdere draagfrequenties uit, waarvan L1 (1,57542 GHz) en L2 (1,2276 GHz) de belangrijkste zijn. Hoewel alle satellieten gebruik maken van dezelfde frequenties, kan door CDMA bepaald worden van welke satelliet een signaal afkomstig is. Op elke draagfrequentie wordt een signaal gecodeerd met een pseudorandom noise (PRN) die voor elke satelliet uniek is. Op L1 wordt zowel een Coarse Acquisition (C/A)-code gezet als de Precise (P)-code. Op L2 wordt alleen de P-code gezet. De informatie van beide codes bestaat uit bits, hier chips genoemd. De chiprate is 1,023 MHz voor de C/A-code, 10,23 MHz voor de P-code en 50 Hz voor de navigatieboodschap.
De navigatieboodschap.

Op beide codes wordt de navigatieboodschap gezet die informatie bevatten over de baanvoorspelling, de atmosferische propagatiecorrecties en de onderlinge synchronisatie van de satellietklokken. De navigatieboodschap bestaat uit 25 data frames, elk bestaand uit 1500 bits en onderverdeeld in 5 subframes van 300 bits, waardoor het met 50 Hz 12,5 minuut duurt om de hele boodschap binnen te krijgen.

De navigatieboodschap bevat ook een handover word (HOW) waarin de fase van de P-code bij benadering wordt gegeven, zodat de ontvanger sneller de P-code kan volgen. Aangezien deze een periode heeft van zeven dagen, zou dit zonder HOW lang kunnen duren.

Andere frequenties zijn L3 voor NDS om kernexplosies waar te nemen en L4 om ionosfeercorrecties te kunnen bepalen.
De gewenste binaire code wordt met BPSK op de draaggolf gemoduleerd.

De codes worden met behulp van fasemodulatie — specifiek BPSK — op de draagfrequentie gezet met een faseverschil van 90º tussen de C/A-code en de P-code. De C/A-code herhaalt zich elke milliseconde en de P-code elke zeven dagen.

De apparaten van Garmin worden gebruikt in de luchtvaart en door consumenten. Ze kunnen bijvoorbeeld in de auto, op de fiets, op de boot of tijdens het wandelen worden gebruikt. De meeste moderne apparaten bevatten (wegen)kaarten en kunnen worden gebruikt voor navigatie.

Mio Technology

Mio Technology is een Taiwanese fabrikant van mobiele communicatieapparatuur als Pocket PC's, PDA's, smartphones en GPS navigatiesystemen (PND's) en speelt met haar producten in op de trend van een "Mobile Lifestyle". Mio Technology heeft vestigingen in Taiwan, China, Japan, de Verenigde Staten en Europa. De producten van Mio Technology zijn nu in heel Europa verkrijgbaar, via zowel specialistische verkoopkanalen als algemene verkoopkanalen en het internet. Het belangrijkste merk is "Mio DigiWalker".

Het productenassortiment van Mio, dat tegenwoordig bestaat uit persoonlijke navigatieapparaten (PND’s), PDA GPS-toestellen, GPS PDA-telefoontoestellen en DMB- (Digital Media Broadcasting) navigatie (beschikbaar in Korea), is bedoeld om gebruikers in alle vrijheid te laten genieten van de mobiele revolutie op het vlak van reizen, entertainment, recreatie, informatie en professionele dienstverlening.

Uit cijfers van Canalys over het eerste kwartaal van 2006 blijkt dat Mio Technology in de EMEA-zone (Europa, Midden-Oosten en Afrika) de op twee na grootste verkoper van mobiele satellietnavigatieapparaten met geïntegreerde GPS-ontvangers is. In dat kwartaal werd een groei van 48 % genoteerd ten opzichte van dezelfde periode in 2005. De onderneming is ook de op een na grootste verkoper van handheld apparaten in de EMEA-zone met een marktaandeel van 12,5 % - wat 3,4 % beter is dan in dezelfde periode in 2005. Mio Technology biedt wereldwijd werk aan 2.000 mensen, van wie meer dan 1.200 personeelsleden zich met onderzoek en ontwikkeling bezighouden. Het hoofdkantoor voor de Europese activiteiten van de onderneming is in België gevestigd.
Bron: Wikipedia